m i j n m a n i e r v a n d o e n e n w e r k e n
Terugkerend thema in mijn werk is steeds verbonden te blijven met het dagelijkse. De binnenkant (het dagelijks leven met lijden, rauwheid, gedachtes, klusjes, gedoe), het tegendeel van de buitenkant (masker, ‘jezelf ophouden’, schoonheid) en de gestolde beelden weer (letterlijk) te doen ontdooien.
Dat wat een vaste vorm gaat krijgen, dreigt daarmee los te komen van de binnenkant. Het gaat op zich staan (gestolde boodschap). Dat kunnen gedachtes zijn (boodschappen doen, geloof niet alles wat je denkt).,het kunnen ook schilderijen zijn die de schoonheid van het leven tonen (gestold in een catalogus?) en die ik de oorsprong van het dagelijkse (gewone) terug wil geven (met een collage).
De theemuts symboliseert de binnenkant (waar het geleefde nog leeft) ten opzicht van de schone buitenkant.
Respons gaat over de mogelijkheid tot schoonheid, orde, reinheid met de andere kant van het rauwe dat schuurt.
De koe kent deze dualiteit niet (woe wei). Daar is buiten gelijk aan binnen. Hoewel de rauwe binnenkant jou zelf ook weer verrast.
De gripjes met collage op afvalhout geeft het dagelijkse gewone vorm in een lichte stijl.
De aardengelen brengen het hogere in het dagelijkse.”
Ik doorbreek alles waar ik afstand van neem. The ontdooien, uithollen, naar de binnenkant toe. Met relativering haal ik het weer dichterbij. Eeen in en uitgaan.
Ik reageer op de dingen en beelden die er al zijn. Ze zijn inspiratiebron voor iets nieuws, een ingreep. ik reageer op en bestaand gegeven (spons, theemuts, briefjes, …) Zo ontstaan verzamelingen en series.
Door in het hier en nu mijn antwoord te geven, handelend te reageren op beeld.
Alles is inspiratie; 1 thema focussen anders ga ik alle kanten op. motieven liggen voor mijn voeten.
Iets komt op mijn weg, mijn oog valt op een dat wat me verbindt met dat wat me bezig houdt.. Een nieuw project start,. Zo inspireert de wereld om mij heen en reageer ik op de dingen die ik tegenkom.
Ook zo met dit boek organisch ontstaan, toeval, dient zich aan,
Van daaruit ga ik dialoog aan met het werk, het motief, de inhoud is het werk, het werk is de inhoud.
Ik kijk, ik blader, ik zie, ik doe, ik beschouw, ik doe, ik denk, het is niet wat het is, k wil, ik doe, de blik naar binnen, spontaan, nieuwe ideeen, doen, blik naar binnen. Synergie van doen en denken. Het stopt niet meer .
In schilderijen, objecten en installaties, waarbij ik bestaande beelden en materialen combineert in een soort archiverende verzameling.
zo kijk ik, zo doe en denk ik, die bril heb ik op, dagelijkse leven binnenhalen en omkeren. Al maar door, zo is mij werkwijze
zo kijk ik naar de wereld.
Ik heb er lol in opnieuw te kijken en te bewerken, wat gegeven is om te keren, oude kunst weer (verleden) weer naar nu trekken, mijn antwoord nu.
Ook de krantenknipsels waar ik op reageer. 800 Grips, collages op afvalhout, met een nieuw verhaal.
Omkeren, omkeren, omkeren. Niet om werk belachelijk te maken. Ik ‘speel’ ermee , associatief; iets nieuw ontstaat. Kan allerlei effecten hebben;’ lachten, verbazing, ….
Van waaruit ik gewoonlijk werk; is dit’ gewoon’ doen, altijd zo; de gewone dingen, niet uitzonderlijk, buitengewoon laten. ; ontdooien, het doorgaan, het opengooien, nieuw vorm verschijnt, de tijdelijkheid daarvan, opnieuw verbinden, reageren op…
Ik hou van series, de herhaling en toch steeds een verandering van perspectief en betekenis, nieuwe beelden.Verrassen, de andere kant belichten en onderzoeken, spel van draaien en vervreemden. ook waar.
Wat gestold is komt in beweging, omdat ik er iets anders mee doe, erop reageer.
W a a r i s h e t m e o m t e d o e n
I Tjing: “Als een verandering is voltooid,volgt een volgende verandering. Verandering veroorzaakt stromen. Dat veroorzaakt het langdurige”
Voorbij de gestolde werken, kunst als levend gegeven, de terloopsheid van het beeld. Hoe kan ik dit zichtbaar maken?
ik haal t naar het nu, vertalen naar vandaag zonder de waarde van het werk te willen ontkennen.
volgende moment en andere ingreep, de terloopsheid van het beeld
beweging; elke dag anders
Tot leven brengen, in beweging brengen van beelden (letterlijk en in het hoofd) (geloof niet alles wat je denkt, zaaigoed) en mensen.
Hoe houd je kunst levend en stromen; Elke keer weer opnieuw kijken, omkeren , en bekijken (theemuts, doorgeven boeken, enz)
Het boek, conservering, is misschien wel grotere een daad omdat ik een vaste collectie in boek ‘aantast’. De foto’s van het werk, niet het werk zelf
weer vloeibaar maken, ontdooien, gewone mensen, reactie reactie, in beweging zetten en brengen , iets (respons, theemutsen)of iemand (kernschetsen)
Steeds opnieuw reageren op een werk. Elke dag anders, een ingreep in, van en door dit moment. Ik associeer. Zo gaan mijn gedachten en zo ontstaan nieuwe beelden en betekenissen.
Door te reageren komt een gestold beeld in beweging. Iets nieuws ontstaat. Is ook waar.